Aby uatrakcyjnić zajęcia w nauczaniu zintegrowanym przygotowuję przedstawienia. Proponuję inscenizację o tematyce ekologicznej, którą mozna wykorzystać w Dniu Ziemi. Zawiera hasła propagujące ochronę przyrody, a zwłaszcza lasów.
SCENARIUSZ PRZEDSTAWIENIA EKOLOGICZNEGO
„PRZYJACIEL LASU”
Autor: Z. Lewandowska
Przedstawienie przeznaczone jest dla uczniów nauczania zintegrowanego.
SCENOGRAFIA: Na scenie dzieci przebrane za drzewa, ławka, w tle las.
POSTACI: Chłopiec I, chłopiec II, wiewiórka, jeż, dzięcioł, drzewa: I,II,III,IV
Chłopiec I –(ma słuchawki na uszach, w tle słychać muzykę rocową)
Co za niespodzianka? Co tu robisz?
Chłopiec II-(siedzi na ławce) Oddycham, ale powietrze, tyle tu tlenu.Usiądż!
Tutaj naprawdę można odpocząć.
Chłopiec I- Coś ty! Ja tam wolę miasto. W takiej ciszy żle się czuję, ale
chętnie zabiorę tu kolegów , rozpalimy ognisko (łamie gałąź),
posłuchamy muzyki. To jest myśl.
Chłopiec II-(zrywa się z ławki) Nie, nie, to nie jest dobry pomysł!
A właściwie czego tu szukasz, skoro nie lubisz lasu?
Chłopiec I- Muszę dać prezent siostrze na imieniny, a nie mam kasy. Myślę,
że złapię tu jakieś zwierzątko, może wiewiórkę albo jeża, może
jakiegoś ptaszka? Pozastawiam sidła i poczekam. Mam czas.
(pije colę w puszce i wyrzuca ją za siebie)
Chłopiec II- (mówi do publiczności) Mam nadzieję, że ci się to nie uda. Idę
ostrzec zwierzęta. Czy chcielibyście siedzieć w klatce? (biegnie w drugą stronę sceny, gdzie zza drzewa wychylają się: wiewiórka, jeż, dzięcioł i mówi do nich)
Uważajcie na tego urwisa, jest niebezpieczny, w lesie pozastawiał
sidła, ostrzeż wszystkich wiewiórko!
Wiewiórka- Już biegnę! Ale ostrzeżenie nie wystarczy. Trzeba wymyślić jakiś
sposób, żeby więcej tego nie robił.
Jeż - Może go poprosimy, żeby nie robił nam krzywdy?
Dzięcioł - Proszenie nic nie da. Trzeba znależć jakiś skuteczny sposób, żeby
zostawił nas w spokoju.
Chłopiec II- On w lesie śmieci, chce rozpalać ognisko, on nie lubi przyrody.
(naradzają się) (chłopiec I chodzi koło drzewa, próbuje je niszczyć)
Drzewo I - Och, jak bolą nas gałązki!
Drzewo II- (wzdycha) Tak było cicho i spokojnie. Drzewo III - Całe drżę, liście mi opadną. ( słychać głośniej muzykę rocową)
Drzewo IV- To też śpiew, ale nie tak piękny jak ptaków.
Drzewo I - Czy nikt ludziom nie powiedział, że bez nas nie byłoby
czystego powietrza?
Drzewo II - Lasy to płuca Ziemi, produkujemy dla nich tlen potrzebny do
życia.
Drzewo III- Nikt nie szanuje drzew, ludzie myślą, że doskonale sobie bez
nas poradzą.
Drzewo IV - Zapominają, jacy jesteśmy dla nich ważni.
Chłopiec II – (podbiega) Drzewa pomóżcie nam, musimy unieszkodliwić
tego urwisa! Drzewa - Tak, tak, tak.... (naradzają się po cichu) (W tym czasie wiewiórka zakłada linkę od drzewa do ławki i celowo przebiega przed chłopcem urwisem siedzącym na ławce ze słuchawkami na uszach, w ciemnych okularach, przytupującemu w rytm muzyki) ( chłopiec zrywa się, potyka o linkę, przewraca, spadają słuchawki i okulary)(w tle słychać odgłosy lasu, śpiew ptaków)
Chłopiec I - Moje kolano, ojej jak boli, kto mi pomoże? (krzyczy)
Wiewiórka - Ja Ci pomogę! Zwierzęta - My Ci pomożemy (obwiązują kolano)
Chłopiec I - Ale jesteście mili, (rozgląda się) jak tu pięknie, zielono, jak
ładnie śpiewają ptaki? (siada na ławkę) Chyba do tej pory nie
dostrzegałem wielu rzeczy dookoła. Las jest naprawdę piękny.
Przyprowadzę kolegów (wszyscy chwytają się za głowę) ale nie
bójcie się, posprzątamy śmieci i posłuchamy szumu drzew –
naszych przyjaciół.
Chłopiec II - Zwróćmy się z prośbą do wszystkich dzieci, by nie rzucały
gdzie popadnie śmieci.
Dzięcioł - Niech zachowają w lesie ciszę, by mogły najmniejszy szept
usłyszeć.
Drzewo II - Niech nie zrywają roślin pod ochroną, czystości, porządku i
zwierząt niech bronią.
Jeż - Niech piękno przyrody podziwiają i innym niszczyć jej nie
dają.
Drzewa - Czy to możliwe? Jak myślicie? (pytają widowni)
W tekście wykorzystano fragment przedstawienia pt. „O czym mówią drzewa”;
Ekoświat nr 3 / 2004 |